Rentouta mielesi ja kehosi- nettivalmennus

Tai kirjaudu päästäksesi maksullisiin kursseihisi

Haluatko löytää tapoja ja keinoja purkaa stressiä kehosta sekä mielestä?

Tämän nettivalmennuksen aikana pääset rentoutumaan ja lataamaan akkuja lempeiden harjoitteiden avulla. Saat tietoa kehon ja mielen toiminnosta sekä siitä mitkä kaikki tekijät vaikuttavat palautumiseesi.

Kun lisäät palautumistasi erilaisten harjoitusten avulla, nukut paremmin, mielesi on rauhallisempi ja olet energisempi. Valmennuksen aikana saat kahdeksan erilaista harjoitusta, jolla aktivoit kehon omat parantamismekanismit ja estät stressin vahingolliset vaikutukset. Harjoitukset auttavat vähentämään stressiä, ahdistusta, matalaa mielialaa ja ohjaa sinut kohti myötätuntoisempaa, rauhallisempaa ja terveellisempää elämää. Jo lyhytkin päivittäinen harjoittelu lisää tutkitusti palautumistasi, stressinhallintaa, ahdistuksen kokemusta sekä lisää kokonaisvaltaista hyvinvointia.

 

Traumaterapeutti Peter Levine vertaa autonomista hermostoa autolla ajoon.

Kun osaamme säädellä autonomista hermostoamme, se toimii harmonisesti. Se on kuin pehmeää ja joustavaa autolla ajoa, jossa kuitenkin olemme valmiudessa ennakoivasti äkkikiihdytyksiin ja -jarrutuksiin, kun tilanne liikenteessä tätä vaatii. Olemme valppaita. Kun olemme stressin kuormittamia, ajamisestamme tulee holtitonta. Teemme äkkikiihdytyksiä ja jarrutuksissa, ja ennakoimme virheellisesti tilanteita. Tällöin erityisesti sympaattinen hermostomme on yliaktiivinen. Jossain vaiheessa voi holtiton ajomme johtaa pelon kautta kummalliseen tilaan, jossa auto ei enää liiku mihinkään, vaikka kierrokset ovat täysillä. Painamme jarrua ja kaasua yhtaikaa, eikä meillä ole minkäänlaista havaintoa muusta liikenteestä. Istumme autossa tietämättä edes, missä olemme. Tämä on raskas, ja myös auton energiaa syövä, moottoria rasittava tila. Parasympaattisen hermosto (erityisesti kiertäjähermon selänpuoleiset lamaannuttavat haarat) ja sympaattinen hermosto ovat aktiivisina samanaikaisesti. Auto ei vaan liiku mihinkään, vaikka kierrokset ovat täysillä. Kaasun ja jarrun samanaikainen käyttö rikkoo automme moottorin. Auto kulkee huonosti, kun sylinterit poksahtelevat siihen malliin, että ajamme liikkeelle päästyämme autoamme vain enää yhdellä sylinterillä. Tämä stressaa meitä yhä enemmän.

Jotta autolla ajomme sujuisi taas vanhaan malliin, kannattaa koneesta paikallistaa viat ja tämän jälkeen korjata ja säädellä moottorin toiminta kuntoon. Tämän jälkeen kannattaa ottaa vähän ajotunteja ja uutta tuntumaa, vaikkapa autokoulussa, jotta opimme taas ajamaan ennakoivan rauhallisesti, jottei ajopelimme taas hajoaisi. Samalla tavalla toimii ihmisen keho.

Yleensä kuormittavien tunteiden, alitajuisten tunnemuistojen, vääristyneiden uskomusten, elämäntilanteen tai elämäntapojen vuoksi kehosta ns. hajoaa heikoin lenkki. Jolloin voi geneettisesti perityt sairaudet puhjeta tai pahentua entisestään. Erilaisilla rentoutus- ja stressinhallintatekniikoilla voimme tietoisesti ohjata omaa hermostoamme ja näin asettaa itsemme palautumistilaan, jolloin keho pääsee korjaamaan epätasapainoa luonnollisesti niin kuin sen on tarkoituskin tehdä.

 

 

mielellasi
Kouluttaja

mielellasi

Modules